اول نوامبر 2023- یک مطالعه ی جدید احتمالات هیجان انگیزی را در آینده برای مدیریت دیابت نوع 1 و کاهش بالقوه ی وابستگی به انسولین ارائه داد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تغییر کاربری دارویی به نام آلفا-دی فلورومتیل‌اورنیتین (DFMO) ممکن است راه‌هایی را برای درمان‌های نوآورانه در آینده باز کند.

یافته‌های این مطالعه که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا با همکاری دانشگاه پزشکی شیکاگو انجام شد، در Cell Reports Medicine منتشر شده است.

دیابت نوع 1، یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های بتای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد و منجر به سطوح بالای قند خون می‌شود. در حال حاضر بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برای ادامه ی زندگی نیاز به درمان مادام‌العمر با انسولین دارند. بسیاری از افرادی که با دیابت نوع 1 زندگی می کنند، درمان های فعلی، از جمله تزریق روزانه انسولین و پایش مکرر قند خون را ناخوشایند و چالش برانگیز می دانند.

نتایج این مطالعه، حاصل بیش از یک دهه تحقیق است. در سال 2010، نویسنده ی همکار این مطالعه، پرفسور Raghu Mirmira، و تیمش در دانشکده پزشکیIU کشف کردند که مهار مسیر متابولیکی تحت تأثیرDFMO ، می تواند از سلول های بتا در برابر عوامل محیطی محافظت کند، که راهی بالقوه برای جلوگیری از دیابت نوع 1 را پیشنهاد می کرد. محققان متعاقباً این یافته ها را در موش ها تأیید کردند.

از سال 2015 تا 2019، دکتر لیندا دی‌مگلیو، استاد اطفال در دانشکده پزشکی IU و متخصص غدد اطفال و رئیس بخش بهداشت کودکان رایلی، یک کارآزمایی بالینی را هدایت کرد که ایمنی DFMO را در افرادی که به تازگی مبتلا به دیابت تشخیص داده شده بودند، تأیید کرد. این مطالعه نشان داد که DFMO ممکن است سطح انسولین را با محافظت از سلول های بتا تثبیت کند.

دکتر دی مگلیو، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: پس از چندین سال مطالعه که با مدل‌های موش توسط دکتر میرمیرا و دکتر سارا ترسی شروع شده بود، در نهایت هیجان‌انگیز است که نتایج امیدوارکننده آزمایش پیلوت خود را روی انسان‌ها منتشر کنیم. اکنون که ایمنی اولیه DFMO را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 تایید کرده ایم، از پیشرفت تحقیقات مشترک خود برای کشف بیشتر مزایای بالقوه آن در یک کارآزمایی بالینی بزرگتر هیجان زده هستیم.

از سال 1990، DFMO به عنوان یک تزریق با دوز بالا برای درمان بیماری خواب آفریقایی مورد تایید FDA قرار گرفت و در سال 2020 به عنوان درمان نگهدارنده نوروبلاستوما پس از بهبودی، لقب یک درمان پیشرفته را دریافت کرد. مجوزهای قانونی قبلی می تواند پذیرش آن را به عنوان یک درمان برای دیابت نوع 1 ساده کند و به طور بالقوه روند تأیید را از چند دهه به تنها چند سال کوتاه کند.

دکتر میرمیرا که اکنون استاد پزشکی و متخصص غدد در دانشگاه UChicago Medicine است، گفت: استفاده از فرمول جدید DFMO به عنوان یک قرص به بیماران این امکان را می دهد که به جای نیاز به تزریق منظم، آن را از طریق دهان مصرف کنند که دارای عوارض جانبی بسیار کمی است. هیجان‌انگیز است که بگوییم دارویی در دست داریم که متفاوت از هر روش درمانی دیگری است که اکنون برای بیماری دیابت نوع 1 وجود دارد.

محققان گام های بعدی خود را در بررسی پتانسیل DFMO آغاز کرده اند. نویسنده اول این مطالعه، دکتر امیلی کی سیمز، دانشیار اطفال در دانشکده پزشکیIU ، اخیراً یک مطالعه بالینی بزرگتر و شش مرکزی را برای تعریف دقیق تأثیر درمان DFMO برای حفظ عملکرد سلول های بتا در دیابت نوع 1، آغاز کرده است.

دکتر سیمز، امیدوار است که DFMO، احتمالاً بتواند به عنوان بخشی از یک درمان ترکیبی، نه تنها به افرادی که اخیراً مبتلا به دیابت نوع 1 تشخیص داده شده اند، کمک کند بلکه بتواند بر روی افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند نیز آزمایش شود.

دکتر سیمز گفت: همانطور که ما در این کارآزمایی بالینی چند مرکزی جدید برای بررسی بیشتر اثربخشی DFMO پیش می رویم، نتایج امیدوارکننده‌ای را که تاکنون دیده‌ایم برای اصلاح روند بیماری زمینه‌ای در دیابت نوع 1 ارائه می دهیم. ما از شرکت کنندگان بیشتری دعوت می کنیم تا در این تحقیق پیشگامانه به ما بپیوندند. با کمک آنها، دانشی که امروز به دست می آوریم، این پتانسیل را دارد که آینده روشن تری را برای مبتلایان به دیابت نوع 1 بسازد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/11/231101180612.htm